iPhone 5 bruker en ny type SIM-kort og vil ikke komme med mikro-sim, men med et nano-simkort. Det betyr at du ikke kan benytte ditt gamle simkort i din nye iPhone 5. Selve simkortet har ingen nye funksjonaliteter, bortsett fra å være 40% mindre enn det gamle.
Nye dimensjoner
Størrelsen er nå endret fra 15x12mm til 8,8×12,3mm, og tykkelsen for de som lurer er 0,67 mm. Da iPhone 4 ble lansert, kuttet kanskje noen av dere de gamle simkortene for at de skulle passe i den nye mikrosim-inngangen. Størrelsen på det nye nano-simkortet legger ikke forholdene til rette for slik kreativitet denne gangen – da er det best å kontakte kundeservice eller en NetCom butikk.
Hvordan får jeg tak i nano-SIM?
Alle som kjøper iPhone 5 hos oss, får automatisk med nano-SIM (sendes sammen med telefonen.
Hvis du ikke skal kjøpe iPhone 5 hos oss, men kun vil bestille nano-SIM, kan du nå kontakte kundeservice (Facebook, Twitter eller telefon), og vi vil sende deg et nytt SIM-kort. Du vil motta nano-SIM i løpet av et par virkedager fra bestillingstidspunkt.
Aktivere nytt SIM på Min side?
Hvis du har mottatt nano-SIM fra oss kan du selv endre aktivt simkort. Aktivering av nytt simkort på ditt eksisterende abonnement kan du altså gjøre på vanlig måte inne på Min Side.
Nanosim hos NetCom-forhandlere
Ved lansering vil alle NetCom-forhandlere kun ha nanosim til de som kjøper iPhone 5, men innen kort tid vil de også tilby dette til alle. Bestilling av nanosim vil håndteres som en helt vanlig utskiftning av simkort og vil ikke koste noe hvis du kjøper telefon.
Det står her at man kan kontakte kundeservice før lansering for å få et nanosim tilsendt. Men i følge telefonagentene på kundeservice, så får man ikke dette.
Hei Håkon, vi vil prioritere de som kjøper iPhone 5 via oss i første omgang. Men har du kjøpt en iPhone 5 i utlandet vil vi selvfølgelig hjelpe deg med å komme deg på lufta. Du kan sende oss en e-post til facebook-support@netcom.no med din kontaktinformasjon.
Hei Thomas, burde dere ikke oppdatert artikkelen slik at det ikke står at man kan kontakte kundeservice på telefon for å få tilsendt nanosim? Det står jo svart på hvitt at man kan gjøre det. Men når man ringer inn, så får man beskjed om at det ikke er mulig. Det gjør bare at dere får kunder som blir irritert av en unødvendig telefonsamtale, og dere kan potensielt øke køtiden for andre som har noe å spørre om. Bare et tips
Er det mulig å reservere en iph 5 til en bestemt butikk slik at man er sikker på å ha en på lanseringsdatoen?
Dessverre er det ikke mulig å bestille iPhone 5 til en bestemt butikk til lanseringsdatoen.
Vil dere har iph 5 i alle klartsvar butikkene den 28.09?
Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke forhandlere som vil ha iPhone 5 ved lansering enda. Vi vil anbefale deg å melde deg på vårt nyhetsbrev som du finner her: http://www.netcom.no/iphone-5
VIss jeg allerede har et NetCom abo kan jeg bestille ny Iphone med samme abo?
Det kan du, om du har bindingstid vil det tilkomme et bruddgebyr.
Hvis jeg kjøper Iphone 5, kommer nano simet automatisk til meg da? Med Iphonen?
Det vil det gjøre, nanoSIM vil følge med telefonen.
Jeg har xperia x10i med Netcom med abonnomentet «Full kontroll», bør jeg avbestille dette denne mnd hvis jeg skal bestille iphone 5, og bruke opp de siste kronene jeg har igjen? Eller er det slik at jeg kan fortsette å ha dette abonnomentet?
Og hvis jeg har penger igjen på kortet mitt, vil dette bli overført til iphonen når jeg skaffer meg nytt abonnoment eller vil di bli «slettet»? Takk for svar:-)
Beklager sent svar, Hege!
Ubrukt saldo på Full kontroll, vil automatisk bli lagt som fratrekk mot neste faktura, hvis man endrer til et annet NetCom-abonnement.
Mvh Ellen
Hei, jeg forsto ikke helt det der med kutting av simkort, er det helt umulig å kutte gammelt sim kort til nano sim, eller er det bare vanskelig? Er det noen endringer i tykkelse?
Vi anbefaler ikke kutting av SIM, hvis du trenger nano-SIM til en telefon du har kjøpt et annet sted, send oss gjerne en henvendelse til facebook-support@netcom.no, med info om tlf.nr, så kan vi ordne det for deg.
Mvh Ellen
Hei 🙂 jeg kjøpte iphone 5 på lanseringsdagen (fredag 29.) Jeg skiftet fra chess til netcom og fikk nanosim. jeg fikk beskjed om at mitt nye simkort ville funke etter 5-6 dager.. nå har det gått 9 dager, og det står fremdeles ingen tjeneste 🙂 kan dere hjelpe meg?
Hei, Ida!
Ditt SIM-kort vil bli aktivert 10.oktober kl 12:00, det er først da ditt nummer blir flyttet til NetCom.
Det tar alltid minimum 7 virkedager å flytte et nummer fra én operatør til en annen, så jeg beklager at du fikk feil informasjon om dette da du kjøpte telefonen.
Mvh Ellen
Hei, Jeg bestilte en iphone 5 fra Netcom, jeg flyttet mitt nummer fra Telenor, var det sånt at jeg fikk Sim kortet med Telefonen eller Må jeg bestille det for seg selv fordi jeg har ikke fått noe Sim kort.
Mvh John Atle